Світ книговидавництва – неначе паралельний вимір, де панують власні правила та закони. Кожен продукт – витвір мистецтва, а цільова аудиторія вибаглива та мінлива. Відповідно, маркетингові стратегії та підходи, вочевидь, мають бути особливими. Про роботу в найкращому українському видавництві та симбіоз книг із IT спілкуємося з Наталею Білоконь, керівником київського представництва «Видавництво Старого Лева» у рамках нашої серії публікацій «Online &/VS Offline».

«Видавництво Старого Лева» (скорочено ВСЛ) українське книжкове видавництво, найактивніше в українському медіапросторі. Засноване 13 грудня 2001 року Мар’яною Савкою та Юрієм Чопиком у Львові. Основні напрями: дитяча, доросла література, освітні книжки для дітей, кулінарні книги, ділова література, альбомні видання та ін. У 2016 році «Видавництво Старого Лева» було визнано першим серед українських видавничих брендів (рейтинг ділового журналу Forbes). «ВСЛ» має найбільшу серед українських видавництв кількість підписників у Facebook − багато в чому завдяки сайту, який воно веде активніше за інших фігурантів рейтингу.

Чому ви обрали маркетинг?

Мені іноді здається, що він обрав мене сам. Я закінчила ЧТЕІ КНТЕУ (ред. – Чернівецький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету) за спеціальністю «маркетинг», але можу абсолютно відверто сказати, що спеціальність я обирала «пальцем у небо», проте практично одразу зрозуміла, що цей палець потрапив у яблучко.

Де почали кар’єру маркетолога?

Іноді я думаю, що маркетинг насправді скрізь. І що я ніколи не починала і вже точно ніколи не закінчу цим займатися. Маркетинг для мене – це тип мислення. Це коли ти бачиш продукт і в голові одразу формуються елементи маркетингового комплексу і крутяться так, крутяться, а ти лиш обираєш послідовність (як у фільмі «Ігри розуму»).

Якщо конкретніше, то я б почала відлік із того моменту, коли у студентстві на літніх канікулах я підпрацьовувала барменом. І вже тоді я вивчала попит споживача та готувала для ринку ту пропозицію, яка буде найбільш влучною. Погодьтеся, що вигадати новий коктейль, вгадати настрій гостя та зробити так, щоб він став постійним відвідувачем саме нашого закладу – це теж маркетинг.

Ну а вже 7 років тому я потрапила у видавничу справу і у «свою тарілку» одночасно.  

Які основні засоби просування продукту застосовуєте, і які з них найефективніші?

Специфіка нашої сфери вимагає неабиякої гнучкості. Не всі засоби можуть бути адаптованими до нас, а ще не всі засоби ми можемо собі дозволити з морально-етичної точки зору. Місія нашого видавництва – разом із книжкою змінювати суспільство. Ми прагнемо позитивних змін і віримо в нову реальність – у якій люди читають книги і мають почуття власної гідності. Тому для нас важливо з особливим почуттям поваги та вдячності ставитися до своїх читачів, а маркетингові засоби нерідко можуть бути  полярними до цього.  

У нас лінія маркетингу часто буває на межі експериментальної – робити щось, що не робили до нас – ммммммм, це найсмачніше!

Але насправді це не так складно. Ринок сам підкаже, як із ним бути, потрібно просто слухати. А найкраще слухати на книжкових виставках. Це моє улюблене заняття з усіх моїх обов’язків. За сім років я вже знаю багатьох читачів «у обличчя» і пам’ятаю список прочитаних ними книг. А таких, як я, у нашому видавництві – кожен другий і, можливо, саме у цьому наша міць. Це щодо прямих продажів.

Окремо я б відзначила роботу нашого PR-відділу. Провадити європейський досвід та цінності у розрізі нашої справи, у нашій країні, не так просто, але їм це вдається і вдається неабияк! Не знаю жодних інших таких в Україні.

Щодо inbound маркетингу – його важливість важко недооцінити. У цьому напрямі ми працюємо зараз чи не найбільше. Але і результати від нього – вражаючі. Саме так у нас з’явилася серія розмальовок-антистрес, а «Чарівний сад» вийшов накладом вже близько 100 тисяч примірників, що для України вже майже рекорд. А починалось все з лайк-шоку, який відчула наша команда після публікації новини про Джоанну Басфорд та її розмальовки-антистрес.

«Видавництво Старого Лева» досить прогресивне щодо технологій, розкажіть про найвизначніші проекти.

Ринок рухається, ми всі стаємо залежними від технологій, тому видавничий бізнес теж не має права зупинятися. 2011-го року було презентовано першу дитячу книгу для iPad (Галина Малик «Забавлянки»), 2014-го – «Гарбузовий рік» Катерини Бабкіної для планшетів і смартфонів. Саме після цієї книги, з використанням AR (augmented reality), де оживають малюнки та музичний супровід, люди розсмакували такі можливості і не проти отримати ще щось таке ж. 2015-го  з’явився ігровий мобільний додаток для мовного розвитку за мотивами книги «Антоніми» (творча майстерня «Аґрафка»), а 2016-го – інтерактивна версія арт-буку «Скриня – речі сили».

Яку користь видавництву приносять мобільні розробки?

Зазначу, що поки подібні ініціативи не є додатковим джерелом прибутку, не те що окремим напрямом бізнесу. Наразі мобільні додатки – вимога сучасних реалій, бонус для нашої аудиторії, додаткове заохочення взяти книгу до рук. Ну і звісно – прекрасний PR!

Чи є майбутнє в симбіозі українського книговидавничого бізнесу та IT?

Ми розуміємо всю важливість такого поєднання книги та інноваційних технологій як для майбутнього нашого ринку, так і для наших дітей, тому плануємо реалізувати нові проекти. Це вже необхідність. Часом важко провести межу: чи то книги в IT, чи IT в книгах. Приміром, нині ВСЛ вже викупило права на дві книги по Python і Java. «Python для дітей» вже в роботі, так що чекайте незабаром!

Коли підбираєте співробітників, наскільки важливим є досвід саме у вашій сфері? Чи можливо влаштуватися на роботу без нього? Який ваш ідеальний кандидат?

У нас якось так складається, що команда підбирається досить легко і надійно. Стосовно досвіду – ні, я думаю це практично не має значення (якщо ти не бухгалтер чи сисадмін). Ми – книгогризи, книгоїди, книгонюхи! Це чи не єдиний критерій, за яким формується наша команда. Але це не є обов’язковою умовою. Тобто на співбесіді я ніколи не запитаю «Скільки книжок на місяць ви читаєте?»,  але шансів, що до мене на співбесіду прийде людина, яка не зможе відповісти «Мінімум три» – дуже мало.

Найбільшу роль у нашій справі, як і в усіх решта, відіграє любов до того, що робиш. Коли ставишся до колег, як до сім’ї, а до офісу, як до дому. І я не перебільшую. Минулого грудня були дні, коли ми не виходили з офісу раніше 23:00. І ніхто нікого не тримав, просто всі знали, що від нас залежить, наприклад, чи отримає десяток дітей свої книжки під подушку від Св. Миколая.

Чи велика у вас команда?

У київському представництві – 6-ро співробітників, а загалом вже більше 50-ти.

Які, на вашу думку, найактуальніші методи самовдосконалення зараз (майстер-класи, курси, онлайн-навчання, книги)?

Одна з найважливіших якостей класного маркетолога (як на мене) – це генерування ідей. А вони, у свою чергу, є  результатом тих досвідів, які ти пережив. Я – досвідоголік. Якщо мені випадає нагода навчитись чогось нового – я нею скористаюсь, не сумнівайтесь! Тому не можу сказати, що я для себе здатна обрати якийсь один найефективніший напрям – я беру все і «запакуйте, будь ласка, два». Якщо у розсилці приходить запрошення на МК, крутий коучинг чи короткий курс чогось-там, я з тих, хто реєструється.

Порада маркетологам від вас…

Розвивайте здатність мислити креативно – без цього ніяк. Працювати у наші сфері буде важче і важче, але не для тих, для кого це справа життя.

 

Leave a comment



Олександр Головатий

5 месяцев ago

Всім привіт. Думаю основною проблемою читання книг у людей є те що вони просто повільно читають. Коли читаєш зі швидкість менше 150 слів за хвилину, навіть найцікавіша книга через 30 хвилин читання наскучить. Мозок людини побудований для прийняття та опрацювання великих масивів інформації, наголошу для швидкого опрацювання. Тому щоб читати було не нудно, йому треба давати швидкий потік інформації. З усієї системи освіти нашої держави було б більше користі, якщо б у школі вчили не готовитись до екзаменів, а готовитись до реального життя. На мою думку в своєму життя я ціную найбільше два «скіли», які найбільше допомагають у житті: це сліпий набір тексту, та навики швидкочитання, які я отримав після проходження курсів по швидкому читанню. І з тих пір читаю по 100 кнги в рік. В цьому році, хочу прочитати більше 150 книг. Читайте багато, когжа книжка це думка геніальної людини, чим більше думок ви дізнаєтесь тим більше своїм зможете згенерувати

sitelogoWT

Copyright 2017 © All Rights Reserved